it's not a choice

Från GP.se
Även småbarn ska välja vård - om vårdvalet
Strunt samma om du kan läsa eller inte. Västragötalandsregionens infomaterial ska ut till varenda unge. 
 I veckan får alla medborgare i regionen ett rödmönstrat kuvert från Västra Götalandsregionen med "viktig information om ditt val av vårdcentral".
Men varför skicka till varenda nyfött barn?
- Vi skickar till alla, säger Åsa Sundell, informatör på Västra Götalandsregionen.
Men alla barn är ju inte läskunniga. Varför står det inte till vårdnadshavaren för barnet, som i reklam?
- Det kunde vi såklart ha gjort. Jag har inget bra svar på det. Vi har nog inte tänkt på det, svarar Åsa Sundell.
Men om en familj har fyra barn och föräldrar. Skickar ni då ut sex kuvert?
- Ja, det är det säkraste sättet att nå alla individer. Om föräldrarna är skilda, kan barnet ha två adresser. Då väljer vi adressen där barnet är folkbokfört. Olika familjemedlemmar kan vilja välja olika vårdcentraler.
Kostar det inte mycket mer, när föräldrarna ändå väljer för sina omyndiga barn?
- Man måste ställa kostnaderna mot träffsäkerheten, även om man sparar både träd och pengar.
Hur många individer bor i regionen och vad kostar utskicken?
- Det bor 1,6 miljoner. Det kostar sju till åtta miljoner att skicka ut breven med B-post. Det täcker papper, tryck och distribution till posten.



imorgon har jag 4 lådor med såna här kuvert som ska sorteras upp och delas ut. och då har jag redan sorterat upp 7 lådor hittills i veckan. gött, tack för att ni var smarta och tänkte till när gjorde det här. varför ska barnen välja - de kan väl gå till samma vårdcentral som sina föräldrar? eller tror dom att barnfamiljerna kommer att fara runt i stan istället för att välja vårdcentralen som är närmast/ligger i området. just nu älskar jag mitt jobb. jättemycket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0